„Scenos meno mokykla“ – tai, ką įgaus aktoriai, bus atiduota žiūrovams
Alytaus miesto teatro aktoriai bei šviesų ir garso specialistai šiuo metu savo meistriškumą kelia „Scenos meno mokykloje“. Tai pirmoji įgyvendinamo Interreg projekto „Tiesiame tiltus: turizmo ir kultūros plėtra Sovetsko ir Alytaus regionuose“ veikla, kurą rengia Alytaus miesto teatras.
Partnerių, Kaliningrado regiono jaunimo teatro „Мolodyozhnyj” kolektyvas, dėl koronaviruso negalėjęs atvykti į Lietuvą dalyvauti meistriškumo mokykloje, neliko nuošalyje – mokymuose jie dalyvauja nuotoliniu būdu ir tvirtina, kad tai jiems neįkainojama patirtis.
Tuo tarpu susidariusi situacija suteikė puikią galimybę jauniesiems scenos meno mylėtojams, Alytaus miesto teatro studijos „Taškas“ jauniesiems aktoriams, prisijungti prie teatro aktorių ir kartu semtis patirties, kurią galės panaudoti dalyvaudami kitose projekto veiklose – kūrybinėje jaunimo stovykloje ir laboratorijoje, kur, planuojama, alytiškiai susitiks, susipažins ir kartu kurs su Sovetsko kūrybišku jaunimu.
„Scenos menų mokykloje“ savo patirtimi dalijasi talentingi scenos kalbos, judesio, teatrinės improvizacijos pedagogai, scenos garso bei šviesų lektoriai.
Pedagogė, lektorė, Rusų dramos teatro direktorė Olga Polevikova menų mokyklos dalyviams atskleidė kalbos svarbą ir pastebėjo, jog keičiantis socialinėms aplinkybėms pirmiausia teatre keičiasi scenos kalba. Paprašyta paaiškinti, kas yra scenos kalba, lektorė teigė, kad „tai gebėjimas iš viso aktoriaus kūrybinio darbo neišminusuoti balso ir kalbėjimo galimybių, o balsą padaryti sąjungininku“.
Vertindama darbą šioje mokykloje, lektorė pažymėjo Alytaus teatro trupės atvirumą. „Man, kaip pedagogei, tai buvo brangus laikas, suteikęs galimybių dirbti su atvira, nebijančia žaisti, apsirikti bei kartu su tavimi suklysti grupe. Tuomet galima eksperimentuoti ir atrasti naujų dalykų. Man tai buvo labai saugi erdvė tyrinėjimui“, – mintimis dalijosi O.Polevikova, tvirtindama, kad darbas šioje stovykloje jai tapo tarsi trijų dienų meditacija.
Savaitę trunkanti meistriškumo mokykla leido aktoriams kartu su choreografu Mariumi Pinigiu pajusti kiekvienam savo kūną. Jis taip pat negailėjo gerų žodžių aktoriams, teigdamas, kad čia sutiko daug entuziastingų žmonių, kur nuotaika ir atmosfera gera, o mokymų dalyvių koncentracija ir nusiteikimas dirbti – akivaizdus.
„Mes dažnai savo kūną matome kaip transportavimo priemonę, tačiau mano kūrybinės dirbtuvės leido sužadinti norą keisti tokį supratimą. Keletą dienų trukusios trijų valandų dirbtuvės leido atskleisti kūno pajautimą, nuovargį, raumenų skausmą, o kūrybiškumo sužadinimas tapo grįžimo į kūną epizodu“, – kalba M. Pinigis neabejojantis tokių mokymų svarba, leidžiančia ir pačiam sustiprinti ryšius su Alytaus miesto teatru.
Aktorių laukia dar viena patirtis – kūrybinės dirbtuvės su improvizacijų virtuozu Kirilu Glušajevu. Kalbėdamas apie teatrinių improvizacijų naudą teatro bendruomenei, aktorius ir režisierius pastebėjo, jog tai, ką įgaus aktoriai, bus atiduota žiūrovams. „Nors improvizuojame visi, nes pats gyvenimas yra improvizacija, bet profesionaliai scenoje improvizuoti gali ne visi. Tam reikalingas geras mokytojas, pasišventimas, ilgalaikis darbas, supratimas ir žinojimas, kokia yra veiklos misija“, – mintimis dalijasi K. Glušajevas, paminėjęs, jog su teatro trupe dirbti nėra sudėtinga, nes mokymams teatro aktoriai pasirengę itin kruopščiai, nustebinę savo žingeidumu, darbštumu, atvirumu.
Kol teatro aktoriai mokosi scenos meno paslapčių, scenos garso ir šviesų profesionalai kalba jiems labiau suprantama kalba. Savo profesionalumo paslaptimis dalijasi garso režisierius Laurynas Milinis, šviesų dailininkas Darius Malinauskas, apie vaizdo galimybes scenoje bei kultūros produktų reklamoje pasakoja lektorius Alius Mikelionis, o lazerių galimybes scenoje pristato Gintautas Stonys.
Tarptautinio projektas sudarė galimybes surengti „Scenos meno mokyklą“, kurios nauda neabejojama. „Tikriausiai labai sunku būtų apibūdinti naudą, kurią gavo Alytaus miesto teatro trupė užsiėmimų metu. Trys geriausi savo srities specialistai visą savaitę dalinosi teorinėmis ir praktinėmis žiniomis bei patirtimis. Kaip atsisakyti baimės, kaltės ar gėdos jausmo scenoje, kaip nebijoti suklysti, o suklydus visą situaciją pasukti sau palankia, o žiūrovams be galo patrauklia situacija? Kaip pažinti savo kūną, priversti jį skambėti visomis, net mažiausiomis jo ląstelėmis, kaip išlaisvinti garsą net pačioje nepatogiausioje fizinėje padėtyje? Kaip išreikšti mintį judesio pagalba, kaip kūnu užpildyti didelę erdvę, kokia yra šiuolaikinio šokio leksika? Į tokius ir daugybę kitų klausimų buvo atsakyta arba ieškota atsakymų dirbtuvėse ir seminaruose, o jų metu įgauti įrankiai aktoriams pasitarnaus ateityje – scenoje ir kasdieniuose trenažuose ar repeticijose“, – tvirtina šio projekto vietos koordinatorė Inesa Pilvelytė, teigdama, kad gauta nauda džiaugiasi ir partneriai iš Tilsit teatro.
Projektas LT-RU-2-063 „Kuriame tiltus: turizmo ir kultūros plėtra Sovetsko ir Alytaus regionuose“ finansuojamas Europos Sąjungos. Bendras projekto biudžetas – 573 856,81 EUR, o programos finansavimas sudaro 516,471.12 EUR. Alytaus miesto teatro dalis biudžete – 267951,84 EUR, o programos finansuojama dalis Alytaus miesto teatrui – 241,156.65 EUR. Projekto trukmė – 24 mėnesiai. Už publikacijos turinį atsako tik Alytaus miesto teatras ir ji negali būti laikoma atspindinčia Europos Sąjungos požiūrį.