Didžiosios savaitės premjera: ar teatras vis dar gali padėti gyventi?
Alytaus teatre – spektaklis „Tyli naktis“. Iki šiol ši Haraldo Mullerio pjesė buvo pastatyta tik du kartus, bet įrašyta į Lietuvos teatro istoriją, o pagrindinius vaidmenis pastatymuose kūrė teatro legendos Monika Mironaitė ir Rūta Staliliūnaitė.
Alytaus scenoje – dar viena žiūrovams gerai pažįstama aktorė Doloresa Kazragytė. Jau vien tai, kad 2003 metais iš teatro išėjusi menininkė susidomėjo režisieriaus Roberto Šarknicko sumanymu ir priėmė pasiūlymą vaidinti Alytuje, yra intriga pamatyti šį spektaklį.
„Ar esu mačiusi bent vieną Alytaus teatro darbą? Tikrai ne, kaip ir likusių Lietuvos teatrų, nes prieš devynerius metus atsižadėjau teatro ir žiūrėti spektaklių neinu, – sako aktorė. Ir priduria – taip jau atsitiko, kad „Tylios nakties“ premjera numatyta Didžiąją savaitę. Šis laikas jai ypatingas, o ir pjesės tema nelengva: – Ne dėl to, kad senatvė ateina ir nuo jos niekur nedingsi. Bet yra kažkoks požiūris. Nuo pat valstybės viršaus, nuo mažų pensijų, nuo to amžino padidinimo keliais litais iki senų žmonių nelaimingais žvilgsniais – yra toks keistas slėgimas. Norėčiau, kad žiūrovas susimąstytų apie tai, kad ateitų 40-50-mečiai sūnūs ir dukterys ir prisimintų savo senstančius tėvus.“
Aktorė tikisi, kad spektaklį pamatys aukštesniųjų klasių mokiniai ir galbūt po to atras kitų temų pokalbiams, ne tik karjeros savaičių, kokioje pačiai neseniai teko dalyvauti vienoje laikinosios sostinės mokykloje. Gal ir ne su tokia aistra, kokia ją vedė į sceną jaunystėje, vis dėlto D.Kazragytė iki šiol nori kalbėti apie šviesą tunelio gale, kol salėje dar yra ją galinčių girdėti žiūrovų, nes tol teatras neprarado savo paslaptingų galių.
Kovo 23 (bilietai parduoti) ir balandžio 7 dienomis Alytaus miesto teatro mažojoje salėje įvyks spektaklio „Tyli naktis“ premjera. Pagrindinius vaidmenis kuria Doloresa Kazragytė ir Robertas Šarknickas. Dailininkė Neringa Keršulytė, kompozitorius Arvydas Mikalauskas.
Artėjant premjerai kalbiname spektaklio režisierių Robertą ŠARKNICKĄ ir aktorius Doloresą KAZRAGYTĘ, Vidą VAŠKIŲ.
– Robertai, kodėl būtent Haraldo Mullerio „Tyli naktis“, kurią iki šiol 1984 metais režisavo tuo metu jaunas Rimas Tuminas, o 2007-aisiais – Viktoras Valašinas?
– Antrą variantą, kuriame vaidino Rūta Staliliūnaitė, man teko matyti gyvai. Apskritai šita pjesė man rūpėjo seniai. Dar mokydamasis Obelių internate, kokioje 9 klasėje, per nespalvotą „Taurą“ pamačiau spektaklį. Vėliau sužinojau, kad jį režisavo Rimas Tuminas. Lyg nieko ypatingo, bet man įstrigo. Prieš kokius penkerius-šešerius metus LRT mediatekoje aptikau tą įrašą. Kadangi jau buvau perėjęs per režisūrinius kino dirvonus, pajutau, kad šitas kūrinys mano. Žmonių santykiai, vienatvė, palikta motina – gal šios temos siejosi su mano gyvenimu? Pradėjau ieškoti pjesės vertimo – Lietuvos nacionaliniame dramos teatre jo nebuvo. Skenuotą aktorių egzempliorių nusipirkau Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuje. Porą metų nešiojausi tą pjesę širdyje ir kišenėje. Kartą sutikau Rotušės aikštėje teatro direktorę Inesą Pilvelytę, jinai užsiminė, kad teatrui būtų neprošal spektaklis su gera dramaturgija. Taip ir prasidėjo.
– Spektaklio ašis – Motinos vaidmuo. Pasiūlėte jį Doloresai Kazragytei. Kaip užsimezgė ši kūrybinė bendrystė?
– XXI amžius labai dinamiškas, kupinas kapitalizmo keliamų iššūkių. Monika Mironaitė šiame vaidmenyje buvo labai išlaikyta, rami, o man labai norėjosi aktyvios, plataus diapazono, energetiškos aktorės. Tiesa, jau galvodamas apie „Tylios nakties“ pastatymą Alytuje netyčia įsijungiau LRT „Kultūros“ kanalą ir pamačiau įrašą, kuriame Doloresa skaito Ričardo Bacho „Džonataną Livingstoną Žuvėdrą“. Tam tikrų likimo ženklų aplink šią pjesę ryškėjo ir daugiau. Susitikome netikėtai Nacionaliniame dramos teatre. Atsimenu jos pirmus žodžius: „Kokie gražūs vyrai!“ (Juokiasi.) (Antras buvo Arūnas Narauskas.) Esu laimingas, kad man teko galimybė dirbti su Doloresa Kazragyte.
Doloresa Kazragytė: Žinote, apie ką dabar galvoju? Visą mano gyvenimą būta tiek daug diskusijų (prieš ir po spektaklių, su kritikais ir be jų), bet aš iki šiol nesuprantu, kodėl tiek daug kalbama apie meną, spektaklį ar paveikslą, jei iš tikrųjų tai yra paslaptis?
2003 metais išėjau iš teatro, kuriam atidaviau visą savo gyvenimą, ir atsidaviau tarsi kokiai upės tėkmei. Teka, neša. Krantai, posūkiai. Kartais pamatau, kad srovė tampa srauni, kažkas vyksta. Kartais priimu pasiūlymus vaidinti. Bet tos aistros lipti į sceną ir sakyti žiūrovui, kad yra šviesa tunelio gale, neliko. Keista, bet tarybiniais metais mes, aktoriai, puikiai žinojome, dėl ko dirbame. Turėjome idėją prikelti žiūrovą, kad jis kažką pakeistų savo gyvenime. Padėti žmonėms gyventi. Dabar tai kelia juoką, nes žiūrovui padeda tik šou ir domino. Taigi teatras ir buvimas scenoje prarado prasmę – dėl ko? Užtat yra labai daug visko KAIP. Kaip statyti Hamletą ar Čechovą, murkdyti galvą į bliūdą „Vyšnių sode“ ar ne. Šilerio „Plėšikų“ afišoje – didžiausias baltas klozetas. Visi neriasi iš kailio. Jaunimas gal paviršutiniškiau, man apie jį sunku kalbėti, nes teatro aš atsižadėjau. Jau devynerius metus į teatrą žiūrėti spektaklių neinu.
– Bet vaidinate?
– Ir su šiuo spektakliu panašiai buvo. Kaip upė. Telefono skambutis, malonus balsas, bet iš karto supratau, kokia pavardė (Šarknickas – sudėtinga, paskui pradėjome juoktis abudu). Ir labai keistai sutapo: vaidinti Mario Fratti pjesėje „Sesuo“ sutikau todėl, kad jos režisierius Artūras Žukauskas, kurio nebuvau akyse mačiusi, pasakė, kad yra Vytauto Čibiro mokinys, o Robertas – Dalios Tamulevičiūtės. Ji buvo mano kursiokė, vaidinau jos „Geismų tramvajuje“ pagal Tennessee Williamsą. Ir mano draugė iki pat mirties. Prisimenu ją palatoje žiūrinčią skvarbiu žvilgsniu ir sakančią: „Dar su tavim, kai pasveiksiu, reikia kažką padaryti.“ Sakau, gerai. Ir daugiau jos nemačiau. Ir todėl pasakiau Robertui: „Gerai, aš vaidinsiu „Tylioje naktyje“.“
Man teko asmeniškai bendrauti su Monika Mironaite. Kai tik būdavo gastrolės Vilniuje, jie su Juozu Baltušiu pasikviesdavo mane į svečius aptarti Kauno dramos teatro gastrolių. Su Baltušio labai plonai pjaustytais agurkėliais (nežinau, kokiu peiliu jam tai pavykdavo), ramia, oria Monika prie stalo, kuri negailėdavo man patarimų. (Sakydavo: „Neverk niekada scenoje, tai blogas skonis.“) Ir „Tylią naktį“ mačiau gyvai. Gerai atsimenu, kaip Monika prieš spektaklį gėrė raminamųjų tablečių. Nustebau: kaip? Sako, nenoriu drebėti scenoje…
Teatras yra menas, kuris turi keistą troškimą pamatyti gyvą žmogaus širdį. Nepaisant televizijos, žiūrovai plūsta į teatrą pamatyti gyvo aktoriaus su jo balsu ir akimis. Tas noras labai paslaptingas. Kaip sakė Jeanas Louis Barrault, didelė aistra menui gali jį užmušti. Dabar, artėjant premjerai, laukiu to momento, kai įvyks lūžis. Prašau, kad ateitų Šventoji Dvasia, – šviežumas, paslaptis atgimtų. Mano tokia prigimtis: nepakenčiu monotonijos, o repetuojame nuo sausio pradžios, užsimerki ir mintyse vaidmens žodžiai…
– Turbūt kiekviena premjera į pasaulį ateina vis kitaip, bet nelengvai?
– Albert‘o Camus „Užrašų knygutėse“ yra tokia mintis: „Atimk iš pasaulio mistiką, ir jis sugrius.“ Mes turime turėti kažką virš savęs. Galima tai vadinti Dievu, amžinu protu, o man tai yra Kristus. Ką noriu pasakyti – dabar yra didžiosios kančios laikas. Premjerai pasirinkome Didžiosios savaitės trečiadienį nepagalvoję visiškai. Šitą laiką prieš Velykas kasmet labai jaučiu. Anksčiau galvojau, kad tai pavasaris, vitaminų trūksta, bet ne. Nesvarbu, kokio esi tikėjimo, bet yra tam tikras vyksmas, kuris veikia žemę ir žmones. Ypač mus, išpažįstančius religiją, surištą su evangelija, Izraeliu, kančia, visa šita istorija – negalime nejausti slėgimo. Kalėdos yra visai kitaip.
– Vidai, tarkite keletą žodžių apie savo vaidmenį be žodžių ir šitą gražią draugiją?
Vidas Vaškius: Man šita graži draugija labai patinka, atsirado daug naujų patirčių. Pasižiūrėti, kaip dirba Doloresa Kazragytė su jos didžiule patirtimi, labai naudinga. Man labai priimtinas jos požiūris į darbą, ji gali išnaudoti kiekvieną minutę, nešvaisto laiko veltui.
Doloresa Kazragytė: Leisk, Vidai, aš dabar apie tave pašnekėsiu. (Juokiasi.) Roberto sprendimas įvesti trečią personažą, kurio pjesėje nebuvo, man pasirodė netikėtas, bet iškart prilipo. Kas jis: šmėkla, angelas sargas, realus žmogus? Per jį pasakojama istorija. Kiekvieni senelių namai, palėpės, užkaboriai, mūsų Kauno teatras iki rekonstrukcijos turėjo savo vaiduoklį.
Vido personažo dėka pradėjau suvokti tuos keistus mano personažo vaizdinius: sakoma, niekada neik į senelių namus, nes ten gyvena mirtis. Geriau po pušimis kur nors sniegui sningant, kai ateis tau laikas, numirti. Ir tame yra tiesos. Šitas trečias pjesės veikėjas – šmėkla – man yra kaip centras vienatvės, senelių fantazijos, praeities ir vaikystės – buvo ar nebuvo. Tada jau visas gyvenimas tavyje yra kaip Žemės rutulys. Pagalvojau, kad spektaklyje per mažai tylos (nors pjesėje daug kur parašyta: tyli). Ir aš jaučiu, kaip skubu kalbėti, o reikia nebijoti tylėti. Pasitikrinsime su žiūrovais.
– Kokį žiūrovą norėtumėte pamatyti salėje?
– Jauną. Kažkodėl norėčiau, kad ateitų netgi aukštesnių klasių mokiniai. Jie turi senelius. Nes ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje (gal išskyrus islamo, kur senatvė gerbiama) kažkas yra atsitikę. Gatvėje matau daugybę senų žmonių, kurie tokie nelaimingi, tarsi nušalinti, užsidarę savo kubuose, o šalia – jaunimas, į planšetes įkišęs nosis. Orių, elegantiškų, besišypsančių senukų ir senučių beveik nematau…
Senatvė ateina, ir nuo jos niekur nedingsi. Bet yra kažkoks požiūris nuo pat valstybės viršaus, nuo mažų pensijų, nuo to amžino padidinimo keliais litais – yra toks keistas slėgimas. Todėl norėčiau, kad spektaklį pasižiūrėtų 40-50 metų sūnūs ir dukterys, anūkai ir pagalvotų, kaip elgiasi. Aš pati labai graužiuosi, kad neišklausydavau mamos, mažai dėmesio jai skyriau. Visą laiką buvau užsiėmusi teatru. Gal spektaklis kažkam padės susimąstyti? Net jeigu salėje sėdi tik vienas žiūrovas, kuris ims ir pasikeis.
Gal dažniau nuvažiuos į senelių namus, aplankys. Arba, kaip po „Žuvėdros“ viena mergaitė parašė, kad norėjo mesti muziką, bet po spektaklio nusprendė eiti iki galo. Ji tapo labai gera smuikininke, groja Sauliaus Sondeckio orkestre. Jei per gyvenimą taip keliems žmonėms padėjai, tai teatras yra ne šiaip sau.
Kalbėjosi
Saulė PINKEVIČIENĖ
2016 m. kovo 14 d.